معرفی آزمون عصب - روانشناختی هالستید – ریتان
ساعت ۱٢:٢٠ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۸ خرداد ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: آزمون عصب روانشناختی هالستید ریتان ،هالستید ریتان

 

مقدمه

 

عصب – روانشناختی به مطالعه ر ابطه بین مغز و رفتار می پردازد . عصب – روانشناختی معاصر با استفاده از راهکارهایی همچون روش های روانشناسی تجربی و روش شناسی مربوط به ساخت آزمون و شیوه های روان سنجی به مطالعه مسائل قدیمی روان شناسی ( همچون توجه ، یادگیری ، ادراک ، شناخت ، شخصیت و آسیب شناسی روانی ) می پردازد .

 

بر اساس توافق نمایندگان اعضای سازمان های عصب – روانشناختی حرفه ای در کنفرانس بوستون در تگزاس در سال 1997 ، عصب روان شناسی بالینی اینگونه تعریف شده است : « کاربرد اصول علمی ارزیابی و مداخله درمانی در مورد رفتار انسان در سراسر زندگی او ارتباط این رفتار ها با کارکردهای بهنجار و نابهنجار دستگاه اعصاب مرکزی » ( هنی و همکاران 1998 ، به نقل از هبن و میلبرگ ) .

 

این حوزه علمی در عمل با استفاده از آزمون های روانشناختی مورد تایید که برای ارزیابی جنبه های شناختی ، توانایی ها یا مهارت ها ساخته شده اند ، اطلاعات مورد نیاز را برای بسیاری از پرسش های بالینی در زمینه کارکرد دستگاه اعصاب مرکزی فراهم می آورد . و آنچه در تمام آزمون های مورد استفاده از سوی عصب – روانشناختی مشترک است پایایی و اعتبار آزمون در بررسی یا پیش بینی وجود آسیب های مغزی است . هر آزمون عصب – روانشناختی ، باید حداقل بتواند وجود ضایعه مغزی را شناسایی کند و به درستی ضایعه مغزی را از عملکرد بهنجار مغز ، تمییز دهد .


 

 


تاریخچه

نهضت استفاده از آزمون های روان شناختی برای ارزیابی نظام مند تاثیر ضایعه مغزی ، در شمال مرکزی ایالات متحده ، در اواخر دهه 1930 و اوایل دهه 1940 آغاز شد . تا سال های بین دو جنگ جهانی ، عصب شناسان بالینی در بریتانیا و در اروپا متون گسترده ای را درباره تاثیر آسیب مغزی بر تکلم ، بینایی و شخصیت پدید آورده بودند . ( هبن و میلبرگ ، 1387) .

مجموعه هالستید ریتان از رایج ترین و پراستفاده ترین آزمون های نوروسایکولوژیک است . هسته اولیه این مجموعه به مشاهدات و فعالیت های بالینی هالستید بر می گردد . هالستید اولین آزمایشگاه  تمام وقت نوروسایکو لوژیک برای مطالعه ارتباط بین مغز و رفتار را در سال 1935 در دانشگاه شیکاگو تاسیس کرد . ( ریتان 1994، به نقل از دولتشاهی ) .

هالستید کار خود را به طور مجزا انجام داد ، اگرچه نگرش های او تحت تاثیر مفاهیم ارائه شده از کارهای کارل شلی ( مفاهیم عمل کلی و هم توانی ) قرار داشتند ، اما با زمینه ذهنی نسبتا خالی کار خود را آغاز کرد . ( هبن و میلبرگ ، 1387). او هنگامی که مطالعات میدانی دانشجویانش را با اشخاص آسیب مغزی تحت نظر داشت متوجه شد که بیماران آسیب مغزی رفتارهایی را از خود نشان می دهند که تا حدی اختصاص به آنها و حتی بستگی به نوع خاص آسیب مغزی آنها دارد و سعی کرد این رفتار ها را با آزمون روان شناسی اندازه بگیرد . سپس با استفاده از تکنیک های تحلیل عوامل اسپیرمن و ترستون به تحلیل داده های حاصل از این آزمون ها پرداخت تا بتواند فرایند کارکرد مغز – رفتار را در انسان کشف کند . نهایتا تفسیر او از این تحلیل ها منجر به رشد هسته اولیه مجموعه آزمونش شد که شامل هفت آزمون بود و برای افتراق بیماران با ضایعه لوب فرونتال از سایر بیماران و افراد گروه به کار برده شد . ( برل 1981، به نقل از دولتشاهی ) . هالستید این آزمونها و تئوری اش را در کتابی با عنوان ، مغز و استعداد : مطالعه کمی از لوب فرونتال توصیف کرده است (رالف ریتان و دبورا ولفسان ، 2004) .

و در اوایل دهه 1950 ، دانشجوی سابق هالستید ، رالف ریتان ، با ادامه روش هالستید که نمونه کاملی از سنت تجربی بود ، در مجموعه آزمون های اولیه هالستید تغییراتی به وجود آورد و به آن نظم داد ، و آزمون هایی را برای بررسی عملکرد حرکتی سمت چپ در مقابل سمت راست بدن ، بررسی حسی – ادراکی و تشخیص زبان پریشی به آن اضافه کرد . ( ریتان ، 1955 ) . در نتیجه مجموعه آزمون های ثابتی بدست آمد ، که با عنوان مجموعه آزمون های عصب – روانشناختی هالستید – ریتان شناخته می شود . ( هبن و میلبرگ ، 1387 ) .

 

 

معرفی آزمون

مجموعه هالستید ریتان به طور مشخص تجربه گرا و دارای منشاء نظری غیر موضع یابی است . رویکرد مجموعه آزمون های ثابت که از سوی هالستید و ریتان پایه گذاری شد ، دارای این مزیت است که شاخص های استانداردی فراهم می سازد که با آنها می توان گروه های مختلف بیماران را با هم مقایسه کرد .

مجموعه هالستید – ریتان بسیار طولانی است و اجرای آن برای برخی از بیماران بسیار خسته کننده است و منجر به مقاومت و ناراحتی آنها می شود .

امروزه آزمون هالستید – ریتان شامل 5 آزمون از 7 آزمون اولیه هالستید و آن 5 آزمون فرعی و مکملی که ریتان به آن اضافه کرد می شود :

1- آزمون طبقه بندی

2- آزمون عملکرد لمسی

3- آزمون کارکرد ریتم

4- آزمون ادراک صدا – تکلم

5- آزمون نوسان انگشت

 

آزمون های فرعی  :

1- آزمون های ردیابی نوع A و B

2- آزمون قدرت چنگ زنی

3- معاینات حسی ادراکی ( لامسه ، شنوایی و بینایی )

4- بازشناسی لمسی

5- آزمون سرند زبان پریشی هالستید وپمن

 

آزمون هالستید ریتان به دامنه وسیعی از تغییرات نورولوژیکی شامل ، مکان ، نوع و وضعیت آسیب های مغز حساس است . ( سایکول ، 1994) .

این آزمون به منظور پیش بینی وجود آسیب مغزی در حالی که دید جامعی از عملکردهای فردی بیمار را ارائه می دهد ، ایجاد شد . ( به نقل از سایت www.cps.nova.edu ) .