ایسم های موجود در دنیا
ساعت ۱٠:۱۸ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢٢ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: ایسم ها

 

سوسیالیسم : دو گاو دارید. یکی را نگه می دارید دیگری را به همسایه خود می دهید .

کمونیسم : دو گاو دارید . دولت هر دوی آنها را می گیرد تا شما و همسایه تان را در شیرش شریک کند .

فاشیسم : دو گاو دارید . شیر را به دولت می دهید . دولت آن را به شما می فروشد .

کاپیتالیسم : دو گاو دارید . هر دوی آنها را می دوشید . شیرها را بر زمین می ریزید تا قیمتها هم چنان بالا بماند .

نازیسم : دو گاو دارید . دولت به سوی شما تیراندازی می کند و هر دو گاو را می گیرد .

آنارشیسم : دو گاو دارید . گاوها شما را می کشند و همدیگر را می دوشند .

سادیسم : دو گاو دارید . به هر دوی آنها تیراندازی می کنید و خودتان را در میان ظرف شیرها می اندازید .

آپارتاید : دو گاو دارید . شیر گاو سیاه را به گاو سفید می دهید ولی گاو سفید را نمی دوشید .

دولت مرفه : دو گاو دارید . آنها را می دوشید و بعد شیرشان را به خودشان می دهید تا بنوشند .

بوروکراسی : دو گاو دارید . برای تهیه شناسنامه آنها هفده فرم را در سه نسخه پر می کنید ولی وقت ندارید شیر آنها را بدوشید .

سازمان ملل : دو گاو دارید . فرانسه شما را از دوشیدن آنها وتو می کند . آمریکا و انگلیس گاوها را از شیر دادن به شما وتو می کنند . نیوزلند رای ممتنع می دهد .

ایده آلیسم : دو گاو دارید . ازدواج می کنید . همسرتان آنها را می دوشد .

رئالیسم : دو گاو دارید . ازدواج می کنید ولی هنوز خودتان آنها را می دوشید .

متحجریسم : دو گاو دارید . زشت است شیر گاو ماده را بدوشید .

فمینیسم : دو گاو دارید . حق ندارید شیر گاو ماده را بدوشید.

پلورالیسم : دو گاو نر و ماده دارید . از هر کدام شیر بدوشید فرق نمی کند .

لیبرالیسم : دو گاو دارید . آنها را نمی دوشید چون آزادیشان محدود می شود .

دموکراسی مطلق : دو گاو دارید . از همسایه ها رأی می گیرید که آنها را بدوشید یا نه .

سکولاریسم : دو گاو دارید . پس به خدا نیازی نیست .

پراگماتیسم : دو گاو دارید و می خواهید گاو همسایه تان را با شعار یا زور بگیرید .

پست مدرنیسم : دو گاو دارید و مرددید که آیا این ها گاوند یا بازی با کلمات .

 

 

(این قسمت رو هم به پیشنهاد یکی از دوستان اضافه کردم )

گاندی: کلی گاو دارید تو کشور و بیشتر از اونها گرسنه ، اما اگه بکشیدش بدید گرسنه ها بخورن یه همکیشتون می زنه پخشتون می کنه کف زمین

 


 
ساعت ۳:٤٤ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱٠ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی:

زندگی بسیار مسحور کننده

است فقط باید با عینک مناسبی

 

 به آن نگریست.

 

 

(دوما)


راهکاری عملی در کاهش اضطراب و بهبود روابط ‏
ساعت ۳:٢٠ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱٠ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: راهکارهای کاهش اضطراب ،بهبود روابط

 

 

انسان خواهان شناخت خود ، محیط پیرامون خود ، هدف و فلسفه ی زندگیش است . جهت تحقیق این امر ، اولین گام موثر و مفیدی که می تواند او را در مسیری روشن قرار دهد ، آشنایی عمیق و واقعی او با خودش است . خودشناسی یعنی پی بردن به قابلیتهای خود ، پی بردن به ذخائر مثبت وجود خود ، پی بردن به خلقت خود ، خالق خود و برنامه ریزی هایی که برای او شده تا در مسیری گام بردارد که به رشد و کمال برسد و سلامت روانش تضمین گردد و به انتخابی بهتر و برتر دست یابد . هر چه شناخت فرد نسبت به خودش ، خلقتش و ابعاد وجودیش و فطرت پاکش بیشتر و بیشتر شود ، رفتار او آگاهانه تر و از روی اراده و اختیار و قابل کنترل تر می گردد .  در حقیقت رشد و بالندگی شخصیت او به میزان آگاهی او از ذخائر مثبت وجودش بستگی دارد و لذا هر چه این آگاهی بیشتر شود دید او نسبت به خود و محیط اطرافش وسیعتر می گردد و پخته تر عمل می کند . هنگامی که شناخت فرد نسبت به خودش بیشتر شود آگاهانه تر عمل نموده و بر افکار ، احساس و رفتار خود تسلط بیشتری می یابد و بهتر می تواند خود را کنترل کند و بالطبع از سلامت روان بهتری برخوردار خواهد شد و چون در وضعیت روانی مطلوبی قرار می گیرد در برخورد با مسائل و مشکلات عملکرد موثرتری خواهد داشت و به راهکارهای کارآتری دست خواهد یافت .

آگاهی فرد نسبت به خود ، در او احساس ارزش و اعتماد به نفس بوجود می آورد و هر چه این احساس ارزشمندی در او عمیق تر باشد ، شخصیت و رفتارش بهنجارتر و سلامت روانی اش افزونتر خواهد بود . یکی از موضوعاتی که در ایجاد سلامت روان فرد نتثیر گذار می باشد پی بردن به یکی از ذخائر وجودی خود یعنی عفو و گذشت است . عفو و گذشت در کاهش اضطراب و تنش که یکی از معضلات جهان شمول و موضوع غالب رویکردهای مشاوره و روان درمانی می باشد ، تاثیر فراوانی دارد . از زمانی که واحد اجتماع از فرد به گروه تغییر یافت ، همواره شاهد تیرگی روابط بین فردی بوده ایم . افراد در ارتباط با یکدیگر با کوچکترین رنجشی دچار کینه ، غضب و خشم می شوند و به دنبال آن درصدد انتقام بر می آیند و همین امر روابط آنها را بهم می ریزد . باقی ماندن بر حالت خشم و کینه ، سلانت روانی فرد را مورد تهدید قرار داده و اضطراب را در او بوجود می آورد . فردی که به خودشناسی رسیده باشد و به قابلیتهایی که خداوند در او بنا نهاده پی ببرد ، با تکیه بر تفکر توحیدی خود در پی اصلاح رفتار خود و اصلاح روابطش و اثرگذاری مثبت بر دیگران برمی آید و اینجاست که می تواند از یکی از ذخائر مثبت وجود خود یعنی « عفو و گذشت » بهره گیرد . انسان نماینده ی خداوند باریتعالی در روی زمین است و همانگونه که خداوند متعال به صفت زیبای عفو مزین است و مخلوقش را عفو می کند و به او امید می بخشد ، انسان نیز می تواند با عفو و گذشت خود ، هم در خود و هم دیگران ایجاد آرامش کند .

خداوند در آیات متعددی انسان را به این صفت خوب اشارت می فرماید :

« با گذشتی زیبا و پسندیده از اشتباه مردم در گذر و آنها را ببخشای » و « عفو و بخشش پیشه کنید و از نگهداری کینه در دلها پرهیز نمایید »

از فواید بارز عفو و گذشت برقراری تعادل در زندگی فردی و اجتماعی است که موجب بهبود روابط انسانی شده و از روش نامطلوب تخلیه ی هیجانی که انتقام جویی می باشد پرهیز و به کاهش و رفع اضطراب منتهی می گردد .

به جاست که همیشه بیاد داشته باشیم که : « در عفو لذتی است که در انتقام نیست»

 

 

 

 

نوشته : مهوش شهیدی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی 

      آذر 85


 
ساعت ٤:٠٠ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی:

«آنکه چرایی در زندگی دارد ، با هر چگونه

ای خواهد ساخت »

 

                                              

                             

فردریش نیچه


معنا درمانی
ساعت ۳:۳٧ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: معنا درمانی ،لوگوتراپی

ویکتور امیل فرانکل متخصص اعصاب و استاد روان پزشکی و فلسفه ی دانشگاه وین و بنیانگذار « معنی درمانی » «لوگوتراپی » در 26 مارس 1905 در شهر وین دیده به جهان گشود در سال 1942 میلادی حوادثی برای وی رخ داد که زندگی شخصی و حرفه ای اش را به کلی تحت تاثیر قرار داد . در آن سال در جنگ اسیر شد و در حالی که سی و هفت سال داشت سیر و سفر حماسه وار سه ساله اش را در دنیای کابوس ناک  ظلم و شکنجه و محرومیت و گرسنگی آغاز کرد و با معرفتی که زائیده ی تجربه دست اول بود از اسارت بازگشت ، تجربه اینکه انسان ها در هر حال و وضعی در انتخاب اعمال خویش مختارند اینکه حتی در تاریک ترین لحظه ها می توان نشانه ای از آزادی معنوی و پاره ای از استقلال خود را حفظ کرد ، او پی برد که انسان ها می توانند هر چیز ارزشمند را از دست بدهند مگر بنیادی ترین آزادی بشری را ، آزادی انتخاب شیوه برخورد یا واکنش نسبت به سرنوشت و آزادی برگزیدن راه خویش را . او با تاکید بر اهمیت اراده معطوف به معنای وجود انسان یعنی نظامی که خود آن را « معنی درمانی » خوانده است ، کارش را از نو آغاز کرد و با پشتکار و سختکوشی کم نظیر نگرش خود را به طبیعت انسان ، به صورت مقاله و سخنرانی و تالیف 32 کتاب که بسیاری از آنها به 27 زبان ترجمه شده اند ، پرورانده و انتشار داد ، ویکتور فرانکل در دوم سپتامبر سال 1997 میلادی دیده از جهان فرو بست .

 

برای خواندن متن کامل به ادامه مطلب بروید